مقدمه

Les Halles درگذشته به عنوان «مرکز شهر پاریس[۱]» نامگذاری شده بود، محله ای شلوغ و پر رونق که در دهه ۱۹۷۰کاملا تغییر کرد، زمانی که بازار عمده فروشی آن به حومه شهر یعنی Rungis منتقل و ایستگاه RER به جای آن ساخته شد. یک شهر زیرزمینی در قلب پاریس شکل گرفت، که انشعابات آن به محله ­های اطراف می رسید. با کاهش زمان سفر از حومه به مرکز شهر توسط ایستگاه RER، له آل به دروازه اصلی پاریس تبدیل شد. با سه خط RER، پنج خط مترو، ۱۴ خط اتوبوس و ۷۵۰،۰۰۰ مسافر، که روزانه از طریق آن سفر می کنند، ایستگاه Châtelet Les Halles، شلوغ ترین ایستگاه زیرزمینی اروپا است. این مرکز خرید به جهت نزدیک بودن به ایستگاه RER و مترو، روزانه ۱۵۰ هزار نفر از آن بازدید می کنند. در حال حاضر، له آل بزرگترین مرکز خرید در پایتخت فرانسه می باشد. در اوایل سال ۲۰۱۱ نرده های فلزی در اطراف فروم له آل کشیده شد و صفحات تبلیغاتی مربوط به طرح معماری و برنامه ریزی عملیات شهری در آنجا نصب شد، که این کار به عنوان اولین اقدام در مرکز پاریس به شمار می رفت. بسیاری از رهگذران با رسیدن به این صفحات توجهشان به تصاویر و تغییرات ایجاد شده در باغ ها جلب می شد.

تصویر ۱- صفحات تبلیغاتی مربوط به طرح معماری

تاریخچه

له آل پس از شکل­گیری بازار در سال ۱۱۸۳ نام گذاری شد، زمانی که پادشاه فیلیپ دوم آگوست[۲]،  بازار قبلی در پاریس را گسترش داد، مسقف نمود و مجموعه ای از سالن ها را به نمایش گذاشت. این مجموعه تقریباً ۷۰۰ سال به عنوان منبع اصلی مواد غذایی برای پاریسی­ها عمل می­کرد.

تصویر ۲- تصویر محدوده له آل در سال ۱۱۸۳

 

تصویر ۳- تصویر محدوده له آل قبل از بازسازی

در سال های پس از جنگ­ جهانی دوم، سایت رو به افول رفت و دیگر به خواسته­ های یک مرکز تجاری مدرن پاسخگو نبود. همچنین می­ بایست به نقطه اتصال خطوط RER، شبکه ای از خطوط زیرزمینی جدید که در دهه ۱۹۶۰ افتتاح شده بود، تبدیل می شد. تصمیم ژنرال دو گل[۳] برای ویران کردن غرفه‌های مجلل قرن نوزدهم به منظور انتقال بازار به Rungis در حومه شهر و ساخت یک مرکز تجاری چند طبقه، به آنچه که له آل گفته می‌شود، یک حفره عمیق (یا محدوده وسیع) در مقابل کلیسای تاریخی سنت استاش[۴] ، بین موزه لوور[۵] و مرکز ژرژ پمپیدو[۶] می باشد.

تصویر ۴- موقعیت لِ آل به نسبت کلیسای تاریخی سنت استاش ، موزه لوور و مرکز ژرژ پمپیدو

ساخت و ساز در سال ۱۹۷۷ در Chatelet-Les-Halles، مرکز مترو جدید پاریس و بزرگترین ایستگاه راه آهن در اروپا و در مرکز تجاری Forum Des Halles شروع شد و در سال ۱۹۷۹ به اتمام رسید. قبل از آن، این سایت زمین رها شده ­ای بود که مملو از جرم و جنایت و قاچاق مواد مخدر بوده و شهرت آن سال ها باقی مانده بود. همچنین پس از ده سال نزاع سیاسی و معماری، هیچ‌کس از طراحی آن، که در آن زمان منسوخ شده به نظر می‌رسید، راضی نشده بود. نهایتاً با گذشت بیش از ۳۰ سال از موجودیت آن و دلایلی نظیر حجم سنگین ترافیک پیاده، مستهلک شدن امکانات موجود و تغییرات در قوانین ایمنی و امنیتی، له آل می بایستی مجدداً احیا و مدرنیزه می شد. به عنوان نقطه نخست دسترسی به پایتخت فرانسه – روزانه ۷۵۰،۰۰۰ مسافر از آن عبور می کرد – سایت موجود دیگر به عنوان یک ساختار بزرگ شهری سازگار نبود.

توسعه مجدد

توسعه مجدد پروژه به له آل تصویری از شایستگی، از جمله بهبود عملکرد این بنای یاد بود زیرزمینی شهری، تثبیت آن در محیط شهری و تبدیل شدن آن به یک تجربه بهتر برای کسانی که از آن استفاده می کنند، می داد. پس از بازسازی و توسعه مجدد، له آل به روی شهر گشوده می شد، دسترسی آن آسان­ تر و راه رفتن در آن لذت بخش­تر می شد. همچنین امکانات فرهنگی بیشتر، مغازه ها و ورودی های بیشتر در ایستگاه خواهد داشت و در مجموع منطقه را دوستانه تر خواهد کرد. توسعه مجدد نه یک پروژه زمین سبز(پوشیده از چمن) است و نه یک تغییر سطحی و ظاهری، بلکه ترکیبی است از عناصر برنام ه­ریزی شهری، ایجاد معماری و نوسازی عمیق. جهت کمک به تنفس بهتر نواحی اطراف، مناطق عمومی بر روی سطح سازماندهی می شوند، با بازسازی بخش های روی زمین، دسترسی عابر پیاده بهبود و افزایش یافته و مناطق زیر­زمین دوباره سازماندهی می شوند.

مشارکت عمومی از سال ۲۰۰۲

در سال ۲۰۰۲، شهرداری پاریس تصمیم به توسعه مجدد همسایگی له آل گرفت. مادامی که تقاضای خود را برای ارائه پیشنهادات صادر کرد، یک کمپین مشاوره عمومی را نیز برگزار نمود.جلسات با گردهم آمدن ساکنان، انجمن‌های محلی و همکاران پروژه، نمایشگاه‌های عمومی،کمیته دائمی مشاوره‌ به ریاست یک شخص معتبر انجام می گرفت. بحث و تبادل نظر در طی مدت ۸ سال، تعداد زیادی از سوالات را مطرح نمود که انعکاس تفکر صاحبان و طراحان پروژه بود.

همکاران و بخش های کلیدی پروژه

  • Anne Hidalgo (معاون اول شهردار پاریس مسئول برنامه ریزی و معماری)
  • پروژه ای که سرمایه فردای پاریس است

بازسازی له آل، پروژه ای فراتر از یک طرح معماری است که در جنبه های برنامه ریزی شهری قرار دارد. چالش این پروژه، ایجاد یک سایت است که در منطقه با ارزش پاریس به عنوان یک پایتخت خدمت کند. آوردن نور روز به زیرساخت های زیرزمینی و در عین حال ایجاد انسجام بیشتر و فضای تنفس برای محله ای که در آن واقع است، باعث شده تا در قلب پایتخت فرانسه، یک ساختمان عمومی جدید بزرگ و دلپذیر برای استفاده، شکل گیرد. از فواید این طرح، حرکت آسان تر به اطراف، موانع کمتر، و دعوت به استفاده کنندگان از فضا از همه سنین برای قدم زدن، مکث و استراحت است. له آل جدید، کیفیت زندگی بهبود یافته را برای ساکنان محلی و استفاده کنندگان از فضا به طور یکسان به ارمغان می آورد.

تصویر ۵- محدوده و موقعیت له آل

 

تصویر۶- نمایی از له آل

بخش زیرزمینی این مجموعه که سابق بر این به شکل بسته و نفوذ به آن دشوار بود، امروزه دید بصری بهتر و یکپارچه تری به بیرون دارد. وجود سایبان نه تنها یک ساختاری بصری در لایه های سطحی مجموعه را ایجاد کرده، بلکه به عنوان سقف و نقطه اصلی ورودی مجموعه عمل می کند. همچنین چشم اندازهای باز و فضاهای گسترده تر باعث می شود تا له آل بهتر تنفس بکشد و برای کاربران جذاب تر باشد.

  • David Mangin (برنده جایزه بزرگ شهرسازی۲۰۰۸، از معماران آژانس [۷]SEURA)
  • به اشتراک گذاشتن فضای شهری: بازگرداندن یکپارچگی به شهر

این پروژه، نقطه عطفی در توسعه له آل در امتداد محور شرقی – غربی است و فضای عمومی  گسترده ای را ایجاد می کند که رابط بین rue Lescot  و مرکز تجارت و بورس  است. هم اکنون چهره جدید له آل تشکیل شده از یک باغ بازسازی شده، مسیرهای پیاده طراحی شده و یک پاسیو پوشیده شده است که به عنوان منظر شهری طراحی شده ای در قلب پاریس عمل می کند. بازآفرینی له آل با ساده سازی مسیرهای پیاده و اصلاح سیرکولاسیون حرکتی در یک سایت شلوغ، یک مفصل جدید بین باغ ها و فضاهای زیرزمینی از طریق پاسیو ایجاد می کند. عناصر ساختاری به گونه ای طراحی شده اند که عابران بتوانند به راحتی در یک منطقه مرکزی بزرگ از سمتی به سمت دیگر حرکت کنند.

  • Fabienne Giboudeaux (اولین معاون شهردار پاریس مسئول پارک ها و باغ ها و محیط زیست)
  • باغ: شکل گیری زندگی جدید در مرکز پاریس

باغ های جدید بزرگتر، در دسترس تر و سبزتر می باشند که آنها را به مکان هایی جذاب تر تبدیل می کنند. در حال حاضر با یک طرح جدید، باغ ها به یک منطقه سرسبز وسیع تبدیل شده اند که پوشش گیاهی به گونه ای طراحی و مکانیابی شده است که زمین های بازی کودکان، نیمکت ها و صفحه های شطرنج غول پیکر را از یکدیگر جدا کرده است. از بین بردن موانع و تسطیح زمین باعث می شود تا افرادی که دارای محدودیت حرکتی هستند، راحت تر تردد کنند.

تصویر ۷- طرح قدیم له آل

 

تصویر ۸- طرح جدید له آل

 

تصویر ۹- نمایی از طرح جدید له آل

این مجموعه با مساحتی بالغ بر ۲۵۰۰ متر مربع، دارای زمین بازی برای کودکان ۷ تا ۱۱ ساله با ظرفیت ۳۰۰ نفر می باشد. برج های بازی و المان هایی که می توان از آنها بالا رفت، از جمله امکانات این بخش است. همچنین یک فضای باز با ظرفیت ۶۰ کودک می تواند به عنوان آمفی تئاتر برای انواع بازی های جمعی یا نمایش ها استفاده شود. علاوه بر این محلی با مساحت ۱۳۷۰ مترمربع برای بازی کودکان ۲ تا ۶ ساله نیز درنظر گرفته شده است. آب به عنوان یک عنصر کلیدی در همه جای باغ حضور دارد.

تصویر ۱۰- زمین بازی کودکان

 

تصویر ۱۱- وجود عنصر آب در محدوده له آل

 

  • سایه بان: ایجاد ارتباط بین طبقات بالا و پایین

بخشی از مجتمع موجود که هم سطح خیابان است، توسط یک ساختار جایگزین می شود که دارای فرم های منحنی بوده و بخشی از آن در تماس مستقیم با جو و نور روز است. این سایبان مانند یک برگ طلایی غول پیکر است؛ یک پاکت نورانی، سیال و شفاف برای دو ساختمان عمومی و تجاری. دو بال این سایبان یک پاسیو را پوشش می دهند که به عنوان مفصلی بین سطح خیابان و زیر زمین، قلب جدید له آل را تشکیل می دهند.

تصویر ۱۲- سایه بان و جزئیات آن

 

تصویر ۱۳- سایه بان و جزئیات آن

 

  • Patrick Berger (جایزه بزرگ معماری ۲۰۰۴، Jacques Anziutti architectes )
  • پاسیو : ایجاد زندگی جدید در له آل

برای بازدیدکنندگان از له آل، پاسیو مکانی جذاب برای دیدن خواهد بود؛ مکانی باز به نور اما محافظت شده از المان ها. پاسیو یک منطقه کاملا عمومی است که می تواند محیطی برای رویدادهای فرهنگی و تجاری باشد.

تصویر ۱۴-طرح سه بعدی پاسیو
  • ورودی: پذیرش بهتر برای ساکنان پاریس

در طرح جدید، سایت دارای ورودی های بیشتری (۹ ورودی به جای ۷ ورودی) می باشد. این موضوع به تسهیل جریان حرکت عابر پیاده کمک کرده و باعث می شود این جریان به طور مساوی در له آل توزیع شود. علاوه بر این ارتباطات بین خارج و داخل مجموعه راحت تر شده و مغازه ها در همه سطوح این فروم جذاب تر به نظر می رسند. پله برقی ها و بالابرها در هر نقطه ورودی گروه بندی شده و حرکت را برای افراد آسان تر می کند.

تصویر ۱۵- ورودی های مجموعه
  • Hub حمل و نقل:

تعویض راه آهن Châtelet-Les Halles جهت بهبود آسایش مسافرین و خدمات ارائه شده به آنان طراحی شده است. پایانه مسافربری RER بزرگتر شده و مسیرهای پیاده روی سریع تری برای مسافران دارد که این موضوع باعث بهبود سیستم های ایمنی در زمان آتش سوزی نیز می گردد. این پایانه با ۳ ورودی جدید، مسافر را به فروم له آل، باغ و فضای بیرونی می رساند.

  • طرح داخلی:

فروم به طور کامل مرمت شده و در طرح جدید، نور طبیعی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند که از طریق روزنه های سایبان و فضای بالای پله های برقی به داخل نفوذ می کند. در هر دو طرف پله برقی ستون هایی با صفحه نمایش LED تصاویری از پنجره های رنگی شیشه کلیسای Saint-Eustache و نمای مرکز ژرژ  پمپیدو را نشان می دهد.

 

از سیاست های اثر گذار در این پروژه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد یک کاراکتر ویژه در روند بازآفرینی به طوری که بتواند پاریس را در عرصه رقابت با دیگر کلان شهرها قرار دهد.
  • ایجاد فضایی پویا
  • حفظ ساختمان های قدیمی و دستیابی مجدد به مفهوم مسکن اجتماعی
  • احتساب خیابان ها و فضاهای سبز به عنوان فضای عمومی که زینتی برای شهر محسوب میشود.
  • سیاست های فرهنگی شامل ایجاد فضایی جهت رخ دادن رویدادها و وقایع فرهنگی
تصویر ۱۶- فضای داخلی و فوروم

در نهایت، در  این پروژه به طور واضح به ایجاد یک پاریسیسم خاصی در مرکز پاریس تأکید می شود.

[۱] belly of Paris

[۲] King Philippe II Auguste

[۳] General de Gaulle

[۴] Saint-Eustache

[۵] Louvre  museum

[۶] George Pompidou Centre

[۷] Founded in 1988, the SEURA architects agency groups together four associates – Florence Bougnoux, Jean-Marc Fritz and David Mangin who were joined in 2013 by Eurylice Roncen and some thirty architects/planners.

منابع:

۱- Jarrigeon,Anne.The “Halles” remodeling project in the center of Paris: A case of study of politically mediated metropolitan operation

www.parisleshalles.fr

http://www.citymayors.com/development/leshalles_paris.html

http://www.seura.fr/en/agency