محدوده میدان ولیعصر تهران، یکی از مهمترین مناطق تهران از نظر اداری، تجاری، فرهنگی و گردشگری است. میدان ولیعصر نیز یکی از گره‌های اصلی شهر تهران است و روزانه صدها هزار نفر از این محدوده عبور می‌کنند. اقدامات شهری در چنین محدوده‌ای با این میزان تاثیرگذاری بالا بر روی شهروندان باید بسیار کارشناسی و سنجیده‌شده باشد. در ادامه به دو طرح اجرا شده در نیمه دوم سال ۹۶ در این محدوده می‌پردازیم که یکی موفق و دیگری ناموفق و بلااستفاده است.

تمامی تصاویر از آرشیو شخصی نگارنده برداشت شده است.

طرح خوب: پروژه ساماندهی بلوار کشاورز

ساماندهی رفیوژ میانی بلوار کشاورز شامل بازسازی سنگ‌فرش معبر پیاده و دوچرخه، تغییر مبلمان محور، پیرایش بصری تاسیسات آبی، پاکسازی نهر میانی و سایر اقدامات جهت ارتقای کیفیت مسیر پیاده می‌باشد. از نکات مهم این پروژه، ایجاد فضاهای مکث در قالب فضاهای شهری کوچک در این محور بوده که با قرار دادن حوض آب و ایجاد فضای نشستن و فضای سبز در تقاطع‌های بلوار انجام شده است که توجه و حضور تعداد زیادی از شهروندان را به خود جذب کرده است. تصاویر زیر اقدامات انجام شده را نشان می‌دهند.

ایجاد نقاط مکث با اقدامات ساده در تقاطع ها موجب جذب و حضور مردم شده است.
استفاده از مبلمان‌های نسبتا با کیفیت بالا و هماهنگ و هم‌سطح‌سازی سطوح
ایجاد لبه برای نشستن و استراحت، حتی برای لحظاتی جهت عبور از خیابان
پاکسازی نهر میانی و ساماندهی جوی و تزیین تاسیسات آبی بوسیله رنگ‌آمیزی
بلوار کشاورز یکی از استانداردترین مسیرهای دوچرخه تهران است.

اقدام لازم نهایی

یکی از مهمترین نیازهای یک مسیر پیاده مناسب، دسترسی آسان و ایمن به آن است. می‌توان تنها با آرام‌سازی مقطعی تقاطع‌های بلوار کشاورز، تا میزان زیادی ایمنی و آسایش را در تقاطع‌ها برای شهروندان پیاده فراهم نمود.

عدم ایمنی شهروندان در مقابل سواره هنگام عبور از بلوار

طرح بد: پروژه احداث مسیر دوچرخه میدان ولیعصر تا هفت‌تیر

اخبار منتشر شده در راستای این پروژه بسیار نویدبخش است در حالی که در واقعیت چیز دیگری حکم‌فرماست!

پروژه احداث مسیر دوچرخه همیشه یک پروژه خوب و موفق نیست. قبل از احداث یک مسیر دوچرخه باید محدوده مورد نظر برای این منظور سنجیده و کارشناسی شود. متاسفانه بعضی از طرح‌ها صرفا برای انتشار آمار و ارقام اجرا می‌شوند. اجرای این پروژه در مسیر ۱۷۵۰ متری (در مجموع رفت و برگشت، ۳٫۵ کیلومتر) کمتر از یک هفته بطول انجامید. در ادامه با این پروژه بیشتر آشنا می‌شویم.

مسیر دوچرخه توسط مغازه‌های این محور کاملا اشغال شده و دوچرخه سواری اصلا ممکن نیست!
ایجاد مسیر دوچرخه استفاده از اتوبوس را برای شهروندان سخت کرده ضمن اینکه توقف اتوبوس با فاصله از ایستگاه موجب بروز ترافیک و ناهماهنگی در خیابان شده است.
دوچرخه‌سوار با وجود مسیر ویژه دوچرخه، استفاده از آن را ترجیح نمی‌دهد!
جداسازی مسیر و نشان دادن آن به مردم تنها یکی از اقدامات لازم برای ایجاد مسیر ویژه دوچرخه است و به تنهایی کافی نیست.

 همان‌گونه که از تصاویر استنباط می‌‌شود، اجرای این پروژه علاوه بر این‌که دوچرخه‌سواران را به خود جذب نکرده، موجب اختلال در حمل‌ونقل عمومی و تردد شهروندان نیز شده است. با وجود این‌که روزانه  هزاران نفر از این مسیر تردد می‌کنند، باتوجه به ویژگی‌های کالبدی و شریانی و همچنین کاربری‌های موجود در خیابان کریمخان‌زند، این محور برای مسیر دوچرخه، با چنین طراحی ضعیفی مناسب نیست. با استناد به این دلایل، می‌توان این پروژه را جزء طرح بد در محدوده ولیعصر معرفی نمود.

http://urbandesign.ir/wp-content/uploads/2018/01/pjimage2-1.jpghttp://urbandesign.ir/wp-content/uploads/2018/01/pjimage2-1-150x150.jpgعلی امینخیابانعکس و شهرارتقای کیفیت,بلوار کشاورز,پروژه ساماندهی,پیاده راه,تهران,دوچرخه,طراحی شهری,فضای شهری کوچک,مسیر دوچرخه,میدان ولیعصرمحدوده میدان ولیعصر تهران، یکی از مهمترین مناطق تهران از نظر اداری، تجاری، فرهنگی و گردشگری است. میدان ولیعصر نیز یکی از گره‌های اصلی شهر تهران است و روزانه صدها هزار نفر از این محدوده عبور می‌کنند. اقدامات شهری در چنین محدوده‌ای با این میزان تاثیرگذاری بالا بر روی...