این نوشتار نسخه فارسی مقاله زیر است که توسط آیدا کیانفر ترجمه گردیده است:
The Lighter, Quicker, Cheaper Transformation Of Public Spaces
به نقل از سایت PPS
مکانسازی چیست؟
«برگشت به اصول اولیه» روند رو به افزایشی است که شهرها را رونق میبخشد. اغلب شیوههای موثر و فوری برای بهبود شهرها، راهحلهایی با تغییرات «کمتر، سریعتر و ارزانتر» نسبت به رویکردهای سنتی از بالا به پایین، هستند.
کیفیت فضای عمومی همیشه، توسط افرادی که از آن استفاده میکنند، بهتر تعریف میگردد. موفقیت در حال رشد پروژههای با تغییرات«کمتر، سریعتر و ارزانتر»(LQC: Lighter, Quicker, Cheaper) در سراسر جهان، مهر تاییدی بر این موضوع میباشد که ابتکارات گران و کارآمد تنها شیوههای موثر برای به ارمغان آوردن انرژی و زندگی در فضای عمومی جامعه نیستند .
این جنبش هیجان انگیز، برپایهی اصول کلیدی دیدگاه اجتماع محلی، هزینه-منفعت، همکاری و تغییرات شهروند مبنا، از طریق برنامههایی شامل برنامهریزی-اقدام مبنا، شهرسازی شورشی، پروژههای پاپ آپ، تعمیر شهر، شهرسازی خودجوش (DIY: Do- it- yourself)و شهرسازی تاکتیکی انجام میشود. ما هریک از این تلاشها را به مثابه ابزار و کاتالیزورهایی مهم برای مکانسازی وسیعتر اجتماع محور به شمار میآوریم.
«کمتر، سریعتر، ارزانتر»عبارتی است که از اریک رینولدز برگرفتیم که راهکارهای ساده، کوتاه مدت و کم هزینه دارای تاثیرات قابل توجه بر شکلدهی محلهها و شهرها را توصیف نماییم. PPS بسیاری از این راه حلها را از کتاب منتشرشده در سال 2007 با عنوان «کتاب محله خوب: راهنمای مکانسازی خودجوش» اخذ کرده است: از زمان آغاز تدوین کتاب در سال 1975، برای بررسی انواع چالشهای فضای عمومی، از مداخلات کمتر، سریعتر و ارزانتر استفاده کردیم و تأثیر این پروژهها پایدار و عمیق بوده است. از اوایل سال 2011 با رویداد مارکوس وستبوری به حمایت از رویکرد کمتر، سریعتر، ارزانتر پرداختیم.
گسترش تلاشهای LQC در سراسر جهان نشان دهنده ظهور یک جنبش قدرتمند، شبکهای و خلاق است و مبین این امر است که مردم بیشتر و بیشتری، با ایجاد مجموعهای مقرون به صرفه، مقیاس انسانی و تغییرات کوتاه مدت میتوانند چگونگی ایجاد و تغییر جوامعشان را مشاهده نمایند. گرچه بسیاری از چالشهایی که امروزه در شهرها به وجود آمده، به مراتب فراتر از محدوده مداخلات فردی است، اما در مجموع بیانگر آن است که تغییرات اندکافزا و مکان-مبنا حتی در بحبوحهی موانع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ممکن میباشد.
راهحل کمتر، سریعتر، ارزانتر به عنوان یک جنبش جهانی تکامل یافته است
چرا کمتر ، سریعتر، ارزانتر؟
یکی از برگترین مزایای LQC این است که دارای توانایی خلق و آزمون یک پروژه فوری و با دخالت مستقیم جامعه میباشد. پروژههای اولیه LQC اغلب موقتی- تغییرات نسبتاً ارزانی که در فضای عمومی رخ میدهد -هستند، در حالی که پروژههای بلندمدت از طریق توسعه، خُرد میشوند. پیادهسازی اولیه پروژههای LQC میتواند، به خلق مزایای متعدد و گسترده برای جوامع کمک کند:
- آوردن زندگی و رفاه به فضاهای عمومی فرسوده .
- شکست خوردن مقاومت در برابر تغییر؛ در عین حال توانمند ساختن جوامع آسیبپذیر یا نادیده گرفته شده که ایمانشان را به امکان تغییر احتمالاً از دست دادهاند.
- برانگیختن علاقه سرمایهگذاران بالقوه، چه دولتی و چه خصوصی.
- خلق (یا خلق مجدد) یک محله یا منطقه دارای حس جمعی.
- فراخوان بهترین شیوه برای برنامهریزیهای آتی.
- تشویق جامعه به خرید سهمشان (به عنوان مثال، با نشان دادن اینکه، چگونه طراحی یک خیابان جدید نه فقط بر اتومبیل، بلکه بر عابران پیاده، دوچرخه سواران و حمل و نقل عمومی تاثیر میگذارد).
- گردهم آوردن ذینفعان مختلف در تولید راهحلها و دیدگاههای جمعی.
- حس نمودن هویت جمعی در فضاهای عمومی و تقویت حس مالکیت.
گرچه روش کمتر، سریعتر و ارزانتر برای هر موقعیتی مناسب نیست (ممکن است این راه حل برای پروژههای بزرگ زیربنایی مانند ساخت یک پل مناسب نباشد، اما مطمئناً میتواند جالب باشد)، ولی میتواند به طور خلاقانه، جایگزینی قدرتمند برای فرایندهای برنامهریزی با سرمایهی زیاد و از بالا به پایین باشد، فرایندهایی که اغلب به نتیجههایی به معنی خدمات دست مییابند و به طور کامل از نیازها و خواستههای جوامع موردنظرشان جدا میباشند.
چرا کمتر؟
- رویدادهای فصلی / یک باره
پشتیبانی از بهبود فضای عمومی همیشه آسان نیست؛ اما داشتن یک رویداد یک باره میتواند شیوهای عالی برای تولید پشتیبانی و آگاهی برای یک پروژه باشد. این رویدادهای موقت میتوانند به جلوگیری از مسدود شدن خیابانها و فعالیت احزاب برای اقدامات شورشی یا خودجوش کمک نمایند تا با نشان دادن توانایی یک فضای عمومی، یک کمپین را معرفی کنند. شیوههای زیادی برای ایجاد این اتفاق وجود دارد. برای مثال، اکثر شهرها، نمایشگاههای خیابانی و رویدادهای اجتماعی را در دستور کار برنامهریزی و طراحی خود قرار میدهند. ازآنجا که فرایندهای دریافت مجوز و اجرا میتواند طولانی باشد، این زمان موقت، میتواند برای برنامهریزی رویداد، جمع آوری کمکهای مالی یا ایجاد مشارکت با صاحبان ملک خصوصی مجاور مورد استفاده قرار گیرد.
مطالعه موردی: Resurfaced، لوئیزویل ، ایالت کنتاکی، ایالات متحده آمریکا.
عکسها توسط اداره همکاری در فلیکر (چپ) و Tennesee Brewery در فیس بوک (راست)
در پایان تابستان سال 2014 در لوئیزویل، اداره همکاری شهر با طرح اولیهای به نام ReSurfaced از یک روش کمتر، سریعتر و ارزانتر استفاده کرد و به طور موقت 16 هزار متر مربع زمین خالی در مرکز شهر را به یک باغ آبنبات پاپ آپ، کافی نت و فضای باز تبدیل نمود. از پنجشنبه تا یکشنبه، از 19 سپتامبر تا 25 اکتبر 2014، این قطعه زمین به عنوان مکانی برای رویدادی یکروزه و مقصد عمومی- با کسب و کارهای تجاری برای تراکهای مواد غذایی جهت سرو ناهار، جوانان برای تماشای گروههای محلی آواز در شب، و خانواده ها و زوج ها برای تماشای اکران فیلم ها در فضای باز و تنیس روی میز در شب- تبدیل شد.
این رویداد از یک پروژه مشابه در ممفیس به نام Brewsman Tennessee Untapped الهام گرفته شد، هدف آن نه تنها یک مقصد منحصر به فرد برای شهر بلکه یک نقطه شروع برای پروژهها و گفتمان در مورد احیای فضاهای ناخوشایند لوئیزویل است. علاوهبر فضاهای پر جنب و جوش خرده فروشی و نمایشگاه، این سایت همچنین به یک کلاس درس برای نوآوران تبدیل شده است. برای مثال شبکهی BlueSky با « maker-mobile»- فروشگاه تکنیکی بر روی چرخها- به رویکرد خلاقانه میان بازدیدکنندگان کمک میکند. موفقیت تجاری ReSurfaced نیز نشان دهنده پتانسیل اقتصادی و مزایای افزایش فعالیت در جامعه کم درآمد است.
سایر پروژههای مرتبط: Ciclovia in Bogota, Colombia; Williamsburg Walks, Brooklyn, New York; Better Blocks Philly, Philadelphia, Pennsylvania ; Better Blocks Hawaii, Honolulu, Hawaii
- ادغام هنر
در شهرها با اندازههای مختلف، هنر عمومی به عنوان یک منبع غرور و افتخار بوده و میتواند نقش مهمی در جایگاه ساکنان ایفا کند. موفقیت طرحهای هنر عمومی به عنوان یک کاتالیزور در مکانسازی، به شدت بر میزان همکاری جامعه و طراحی فضای عمومیشان، متکی است. فراتر از تجسم زیباییشناسی، هنر در مشارکت با عموم میتواند به ایجاد حس تعلق جامعه کمک کند و به هویت فرهنگی یک مکان مرکزی بدل گردد. در جوامع خلاق که از استعداد محلی غنی هستند، پروژههای هنر عمومی LQC ، یک ابزار عالی برای ارتقای فضاهای عمومی و ترویج مشارکت شهروندان است.
مطالعه موردی: سوپرکراول، هامیلتون، آنتاریو، کانادا.
همانند سایر شهرهای کمربند Rust، شهر هامیلتون انتاریو با سقوط صنعت فولاد سودآور، شاهد تخلیه و خیزش جدی بوده است. در ابتدای دهه 2000، یک گروه از سازمان دهندگان جامعه و شرکتهای محلی، با توجه به صحنه هنر در حال ظهور هامیلتون، آغازگر یک خیزش هنری در خیابان جیمز در مرکز شهر شدند. جمعه دوم هر ماه، گالریهای هنری، مغازهها و رستورانها در امتداد این مرکز شهر، درهای خود را برای نشان دادن جدیدترین جاذبه هایشان بر روی مردم میگشایند. از آن زمان، این رویداد در سراسر جامعه محبوبیت زیادی یافته است. امروزه، خیابان جیمز، با غذاهای فراوان و صنایع دستی، پیادهرو در خارج از مغازهها و گالریها، نه تنها صحنه هنر رو به رشد همیلتون، بلکه همچنین صحنهی اجرای موسیقی و سرگرمیهای عمومی آزاد است. خیزش هنر بسیار موفق بوده تا آنجاکه در سال 2009 یک سازمان محلی یک رویداد اختصاصی یک ساله به نام SuperCrawl را بنیان نهاد. در این رویداد، خیابان به منظور جشنواره موسیقی و فعالیت روزانه تعطیل میشود. در سال 2013، این رویداد بیش از د هزار بازدیدکننده را گرد هم آورد. بنابراین، در زمانی که مرکز شهر در حال افول بود، با بهرهگیری از استراتژیهای هنری و LQC، خیزش هنر تأثیرات عمیقی بر زندگی اجتماعی و اقتصادی همیلتون گذاشت و در حال حاضر، فروشگاههای هنری، کتابفروشیها، گالریها و کافهها را شامل میشود. امروز، این خیابان هم منبع غرور محلی و هم مقصد هنری است.
عکسهای Supercrawl برروی فیس بوک
سایر پروژههای مرتبط: ArtFront, Auckland, New Zealand; Camden Night Garden, Camden, New Jersey ; Shipping Container Parklet, Montreal, Quebec; Awakening, Charleston, South Carolina
- اجرای مفاهیم متحرک
جامعه همیشه متخصص است! صرف نظر از زمانبندی و مقیاس، موفقیت هر پروژه مکانسازی به دخالت جامعه در هر مرحله از اجرا، از توسعه ایده و پیاده سازی تا پیگیری پس از پروژه وابسته است. این نوع مشارکت پایدار، همچنین باعث همکاری، جمع آوری بودجه، جلوگیری از نقد، پاسخگویی، ایجاد مخاطبان و اطمینان از نگهداری و مدیریت مداوم سایت میشود.
مطالعه موردی: پونته گاپو ایزودورا، سویلا، اسپانیا
اهمیت مشارکت در مکانسازی در «پونته گاپو ایزودورا!»، واقع در سویلای اسپانیا، برجسته است. والدین دانش آموزان مدارس ابتدایی ایزودورا در سال 2011 در تلاش برای فراهم آوردن سایه مناسب در برابر گرمای تابش بر روی زمین بازی در فضای باز کودکان مشارکت نمودند. با فقدان بودجه عمومی، والدین با حمایت جمعی، بازار فروش کیک را برای جمع آوری بودجه راه اندازی نمودند. پس از فراهم آوردن بودجه کافی، انجمن والدین ایزودورا (AMPA) با استودیوی طراحی شهر Recetas Urbanas، تماس گرفتند تا در طراحی پروژه کمتر، سریعتر، ارزانتر با مشارکت دانش آموزان، به آنها کمک کنند. AMPA جشنواره هنرمند، لجریپا را، برای جذب کودکان برای خلق آثار هنری در حیاط مدرسه برگزار کرد. دانش آموزان ایدهها و طرحهای اولیهی پروژه را در کلاس طراحی، سپس آنها را از طریق نقاشیهای دیواری بر روی دیوار حیاط، اجرا کردند. در سال 2013، پس از دو سال طراحی و مشورت، با همکاری دانش آموزان و فارغ التحصیلان زمین بازی با یک حیاط خلوت دارای سایبان پارچه، دو درخت سایه انداز و یک درخت طراحی شده از الوار ساخت شد. پروژه LQCزمین بازی، در کنار ارائه فرصتهای منحصر به فرد برای به اشتراک گذاشتن مهارتهایشان و همکاری با مدرسه، به ایجاد حس غرور، مالکیت و خلاقیت در بین دانش آموزان کمک نمود.
عکس از Recetas Urbanas بر روی فیس بوک
سایر پروژه های مرتبط: Placemaking Palmerston North, Palmerston, New Zealand;Intersection Repair, Portland, Oregon; ; Better Block Clovelly Road, Sydney, Australia; Benches Collective (BankjesCollectief), Amsterdam, Holland
- تفکر فصلی
یک فضای عمومی نمیتواند با یک طراحی متمرکز و یا استراتژی مدیریت پیشرفت کند. یک رویکرد LQC کمک میکند تا اطمینان حاصل شود که مکانها با آفرینش برنامهها و رویدادهای خاص در طول سالها توسعه خواهند یافت. بسیاری از مردم در مناطقی زندگی میکنند که در فصلهای مختلف از فعالیتهای اجتماعی در فضای باز محروم هستند و برنامه ریزان، سیاستگذاران و شهروندان باید این چالشها را در طراحی و برنامهریزی سایت خود قرار دهند.
مطالعه موردی: کانال ساید بوفالو ، ایالت بوفالو، نیویورک
شهر بوفالو درایالت نیویورک، در آمریکای شمالی با طولانیترین و شدیدترین زمستانها مواجه و دارای درجه حرارت پایین در طول ماههای اکتبر تا مه می باشد. با این حال، پروژههای کمتر، سریعتر، ارزانتر میتوانند در این شرایط برای جشن گرفتن بکار گرفته شوند، مردم را گردهم آورد و فعالیت در خارج از منزل حتی در تاریک ترین زمستان را ممکن نمایند. کانال ساید بوفالو- پروژهای که PPSدر مراحل اولیه در آن مشارکت داشت – از استراتژیهای LQC برای تبدیل ساحل مرکز شهر به مقصد چند منظوره و سالم استفاده کرد. در همکاری با سازمان بهداشت جهانی بوفالو و سازمان های ورزشی تفریحی Game On! تیم مدیریت کانال ساید، زمین منطقه ساحلی را به یک مرکز تفریح و سرگرمی برای فعالیتهای اجتماعی مانند هاکی روی زمین و اسکیت روی یخ، برومبول، قایقرانی، اجاره دوچرخه یخی، تورهای پیاده روی در زمستان و بازار صنایع دستی فصلی و تراک های مواد غذایی تغییر داد. این فعالیتها بازدیدکنندگان را از تمام سنین به محل آورد و با صداهای استوایی Bob Marley یک پس زمینه موسیقی سرگرم کننده به منظر یخزده آن ارائه داد. رویدادهای سالیانه مانند Winterfest 2015 در ژانویه – یک سرمایهگذاری مشترک بین کانال ساید و تیم حرفه ای هاکی Harbor Center arena – کسب و کارهای محلی در محله لارکینویل را به همراه دارد که باعث حضور تراک های غذایی و سرگرمیهای بیشتری و افزایش رشد اقتصادی در فصل زمستان میشود. هنگامی که برف شروع به ذوب شدن میکند و در نهایت بهار به بوفالو میرسد، ساکنین محلی میتوانند این محل را تختهبندی و کانال اری را به پارک بندری هدایت کنند. برنامههای جدید شامل باغها و کنسرتهای آبشار است. این فعالیتها اطمینان میدهد که زندگی اجتماعی و اقتصادی بوفالو در تمام طول عمر پایدار میماند.
عکس بالا و پایین سمت راست کانال ساید بوفالو بر روی فیس بوک. عکس پایین سمت چپ http://www.boatnerd.com
سایر پروژههای مرتبط: : Summer on Queen’s Wharf, Auckland, New Zealand; The Lawn on D, Boston, Massachusetts; Resurfaced, Louisville, KY; Umbrella Project, Agueda, Portugal; Paris Plages, Paris, France
چگونه سریعتر؟
- LQC شیوهای برای تغییر طولانی مدت
فرایندهای برنامهریزی سنتی از بالا به پایین نه تنها وقتگیر است، بلکه نتایج بسیار غیر قابل پیشبینی نیز دربردارند. اما، پروژههای LQC به جوامع محلی اجازه میدهند تا با طرحهای کوتاه مدت، پروژههای پایلوت را قبل از سرمایهگذاری روی تغییرات بزرگتر و دائمی در فضای عمومی، آزمون نمایند. این پروژههای موقت، مشارکت های خلاقانه در اجتماع را میسر میکنند و همچنین میتوانند منابع جدیدی را برای آینده پروژه فراخوانند. برای جوامع محلی که نیاز به بهبود را تشخیص میدهند، اما فاقد منابع فوری هستند، استفاده از LQC به عنوان قدم اول در راستای تغییر درازمدت یک استراتژی عالی است و / یا برای کسانی که مایل به اقدام مستقیم هستند، گامهای اندکافزایی در جهت اجرای چشمانداز دراز مدت اجتماع میباشند.
مطالعه موردی: مفیکس، ممفیس، تنسی، ایالات متحده آمریکا.
برنامه نوآورانه MEMFix در ممفیس، در ایالت تنسی، نمونه خوبی از چگونگی موفقیت یک رویداد LQC در یک پروژه بزرگ و سرمایه گذاری را نشان میدهد. این برنامه در سال 2010 به عنوان شیوهای برای تصور مجدد خیابان ویران شدهی Broad آغاز گردید. در سال 2010، همراه با بازرگانان و ساکنان محلی، سازمان غیر انتفاعی Livable ممفیس، یک کمپانی مکانسازی برای بازپسگیری خیابان Broad – یک راسته تجاری قدیمی در مرکز شهر را توسعه داد. پروژه MEMFix به عنوان بخشی از یک نمایشگاه سه بعدی اولیه، به رهبری داوطلبان محلی، شامل اضاه کردن خطوط دوچرخه، پیشروی محور پیاده، خرده فروشیهای پاپ آپ و برنامههای جشن بود. رویدادهای یک روزه، مانند احزاب محلهای، منجر به سرمایهگذاری بیشتر و برنامههای متداوم مانند MEMshop- یک برنامه انکیوباتور مربوط به خردهفروشی- شد. همانطور که پروژهها و پیشرفتها افزایش یافت، تحول و تغییرات خیابان Broad به مناطق اطراف نفوذ یافت و در چهار محله دیگر ممفیس از این دست اتفاقات رخ داد. MEMShop، که منجر به سرمایهگذاری طولانی مدت شد، به زودی به مراکز روستایی در اطراف منطقه مترو نیز، گسترش یافت. با استفاده از استراتژیهای LQC با فعال کردن فروشگاهها، ساختن خیابانهای امن تر برای دوچرخه و پیادهها و به اشتراک گذاشتن جامعه با برنامههای خلاقانه و حوادث، اثراتی پایدار بر ویژگیهای فیزیکی و اجتماعی یک محله در مرکز شهر ممفیس میگذارد.
عکسهای MemShop برروی فیس بوک
سایر پروژههای مرتبط: 78th Street Play Street, Queens, New York; Boxpark, London, England; Haenggung-Dong EcoMobility Festival, Seoul, South Korea; Autoridad del Espacio Publico, Mexico City, Mexico ; Picnurbia, Vancouver, British Columbia
- LQC فوق العاده کم
پروژههای LQC به لحاظ اهداف، مدت زمان و بودجه بسیار متفاوت هستند. اقدامات ساده مانند افزودن گیاهان یا نیمکت به پیادهرو، نقاشی کردن مسیر در تقاطع، یا نصب یک برد در یک دیوار خالی برای دریافت پیشنهادات اجتماع، نمونهای از اقدامات LQC است. برخی از این پروژهها از لحاظ انعطافپذیری و هزینه، کمتر از سایر پروژهها هستند. جوامع دارای محدودیتهای مالی یا مسئله مجوز باید تغییرات کوتاه مدت یا ” فوق العاده کم” را با استفاده از مواد ارزان یا اهدایی برای فعال سازی فضاهای عمومی آنها مورد توجه قرار دهند.
مطالعه موردی:کین فروم، جاکارتا
با استفاده از جایگاه طولانی مدت جاکارتا در مناسبتهای هنری و فرهنگی منحصر به فرد، برخی از بهترین پروژه های LQC در زمینه نمایشگاهها یا جشنوارههای جهانی ظاهر شدند. در سال 2013 جشنواره سالانه جاکارتا – جشنواره هنر معاصر جهانی در پایتخت اندونزی برگزار شد- معماران Csutoras و Liando باموسسه Kineforum غیرانتفاعی جاکارتا برای ساخت سینمای موقت MISBARدر فضای باز، همکاری نمودند. طراحان با استفاده از مواد رایج مانند پارچه سایهانداز کشاورزی، لولههای گالوانیزه و ورقهای تخته، آمفی تئاتر بزرگ، اما بسیار کم هزینه را با قابلیت راهاندازی سریع طراحی کردند. تئاتر LQC دارای ساختار بزرگ قاب فولادی که از آن پردههای بیانتها آویزان بود و همچنین یک پارتیشن چوبی رنگارنگ که صفحه نمایش را از راهرو اجتماع و ردیف صندلی جدا میکرد. نورپردازی فوقانی در قسمت فروش بلیط در داخل سالن وجود داشت و بین فیلمها، تماشاگرها میتوانستند از یک میان وعده بر روی یکی از میزهای پیک نیکی که در امتداد محیط تئاتر قرار داشت لذت ببرند.
قصهی نهان، این آمفی تئاتر به عنوان استراتژی LQC که در ساخت آن استفاده شد، الهام بخش است. سینماهای باز، که به طور منظم از منظرههای شهر اندونزی به نمایش درمیآیند، عمدتاً به داخل مراکز خرید مرکز شهر جاکارتا مهاجرت کردهاند. برای بسیاری که دسترسی یا بودجه لازم را ندارند، لذت بردن از فیلم به ندرت پیش میآید، و آمفی تئاتر موقت دوسالانه برای احیای این سنت تلاش نمود. در پشت این سازه، رویداد نادیده گرفته شدهای از یک بنای یادبود ملی برجای مانده – یک ابلیسک قرن بیستم مربوط به مبارزه برای استقلال کشور- قرار داشت و نمایش آن تاریخ و فرهنگ غنی کشور را برجسته می کرد. سینمای جاکارتا به عنوان بازتاب فرهنگ و تاریخ منحصر به فرد جغرافیایی نشان میدهد که اهمیت پروژه LQC میتواند فراتر از اجزای فیزیکی آن باشد.
عکس بالا از Csutoras & Liando عکس های پایین از مجالح کبرا.
سایر پروژههای مرتبط: Think Micro, Izmir, Turkey; Hampden DIY Crosswalks, Baltimore, MD; Poster Pocket Plants, Toronto, Ontario; Crosswalks for Life (Cebras por la Vida), Bogota, Colombia; Denver Pop-up Bike Lane, Denver, Colorado
- فعال سازی و چندمنظوره نمودن فضای عمومی موجود
گاهی اوقات نیاز به بهبود یا تغییر فضای عمومی به طور خاص ضروری است. در حالیکه تغییرات دائمی میتواند یک هدف درازمدت باقی بماند، با LQC میتوانید همین حالا تغییرات را آغاز کنید. شیوههای بسیاری وجود دارد که به طور موقت فضای عمومی نامناسب را تغییر میدهند و در پیدا کردن مناسبترین استراتژی، آنچه اهمیت دارد این است که در دستورالعملهای راهنما، نکات خاصی را جستجو نمایید (برای تعطیلات 24-48 ساعته برای یک رویداد اجتماعی، یا برای تغییر فضای باقیمانده یا پارکینگ). جوامع و سازمانهایی که مایل به دخالت در فضای عمومی هستند، میتوانند پرونده خود را برای تأیید و تأمین مالی، با ارائه اسناد حمایتی مانند برنامههای کلیدی یا تحلیل ترافیک تقویت کنند.
مطالعه موردی: تری انگلز، فیلادلفیا، ایالات متحده آمریکا
پروژه اخیر در ناحیه Greys Ferry در فیلادلفیا نشان میدهد که چگونه داوطلبین با همکاری سازمان محله SOSNA، روابط خود با ذینفعان پروژه را به عنوان اهرمی، برای تأمین مالی -«The Triangles» اولین گفتمان شهر در حق تقدم کامل به فضای عمومی – به کار گرفتند. بیش از نُه سال از برنامهریزی و چندمنظوره نمودن، تیم، موفق به برگزاری یک سری کنسرتهای جاز و یک فیلم در فضای باز در قالب رویدادهای فضایی شد که پتانسیل کامل مکان را به عنوان یک سایت گردهمایی عمومی نشان داد. این رویدادها همراه با تلاشهای دائمی در حال گسترش این سازمان برای کسب و کارهای محلی، به آنها کمک کرد تا از انجمن کسب و کار جنوب غربی بهرهمند شوند. تمیز کردن داوطلبانهی ماهانهی «The Triangles« اثبات نمود که این پلازا دارای حامیان برجستهای است که میتواند نگهداری و تاثیر مثبت آن را حفظ کنند. سازمان محله SOSNA، با حمایت روبهرشد صاحبان کسب و کار و ساکنان، اقدام به خرید پلاکهای نامگذاری نمود که بر روی صندلیها، گیاهان و دیگر مبلمان در «The Triangles» نصب میشود. این تاکتیک ساده جمع آوری پول، منجر به گردآوری بیش از ده هزار دلار گردید که تمام سرمایه لازم برای خرید – از نورپردازی، بولارد و مبلمان گرفته تا تعمیر چشمههای عمومی قدیمی تامین نمود. مبالغ اضافی به یک صندوق اهدا شد تا بودجه لازم برای برنامههای متداوم مانند تراکهای مواد غذایی، نمایش فیلمها و موسیقی زنده را فراهم نماید.
عکس بالا از ندی گولتی. عکس پایین سمت چپ از برنامه پللی. عکس سمت راست از پروژه تری انگلز بر روی فیس بوک (2014).
سایر پروژههای مرتبط: The Cube, São Paulo, Brazil; The Flying Grass Carpet (International); A’beckett Urban Square, Melbourne, Australia; Colonnade Freeride Park, Seattle Washington; Pop Rocks, Vancouver, British Columbia
چگونه ارزانتر؟
- تامین منابع مالی متنوع و خلاقانه
یکی از انگیزههای اصلی برای پروژههای کمتر، سریعتر، ارزانتر فقدان بودجه برای بهبود فضای عمومی بود. ماهیت مشارکتی و مبتنی بر اجتماع محلی در پروژههای LQC میتواند ر جستجوی منابع جدید مالی از سوی بخشهای عمومی و خصوصی مفید باشد. منابع مالی غیرمتعارف شامل کمپینهای جمع آوری پول، برنامه کمک هزینههای اجتماعی، موسسات کمکهای فنی، شرکتهای خصوصی در نزدیکی سایت و غیره هستند. شهرهایی مانند نیویورک، سانفرانسیسکو و فیلادلفیا مدلهایی عالی از برنامههایی را دارند که شهروندان و گروههای اجتماعی را قادر میسازد تا فضاهای عمومی خود را تغییر دهند. (برای مثال نگاه کنید به برنامه NYC Plaza، Pavement to Parks و برنامه پیاده روی پلازا)
مطالعه موردی: کنیدی پلازا گریت، پراویدنس، رود آیلند، ایالات متحده آمریکا
انجمن بزرگ کندی پلازا در پراویدنس در ایالت رود آیلند، در تابستان سال 2008، پس از شرکت در یک کارگاه آموزشی PPS و با همکاری شرکای متعدد و سهامداران جامعه، برای اولین سال برنامهی خود، 85 هزار دلار بدست آورد. این سازمان با هدف مؤثر ایجاد فضاهای عمومی غایب در سرتاسر شهر با اهداف اجتماعی، از منابع متعدد، از جمله ائتلاف توسعه اجتماع محلی؛ گروه هنر، فرهنگ + گردشگری؛ بنیاد پراویدنس، اداره پارک؛ شورای گردشگری پراویدنس؛ و سازمان حمل و نقل عمومی رود آیلند (RIPTA) حمایت نمود. GKPA، همچنین از اطلاعات مردمی برای برنامهی تسهیلاتی مانند حلقههای بسکتبال قابل حمل (از کالج پراویدنس) استفاده نمود و از آگهیها (که توسط RIPTA و انجمن حفاظت پراویدنس تأمین شده است) استقبال کرد. موفقیت بزرگ کندی پلازا به دلیل حمایت وکمک های مالی و مشارکتهای چند بخشی است که از طریق این تلاشها ایجاد شده است و در تابستان 2008، بیش از 1500 بازدید کننده در برنامههای شبانه در پلازا شرکت نمودند. امروزه بسیاری از کاربران 71 روزه RIPTA، میتوانند از این فضای عمومی که به تازگی رونق یافته، عبور و از آن قدردانی نمایند.
عکس پایین سمت چپ از معماران اتحادیه استودیو. بقیه عکسها از PPS.
سایر پروژههای مرتبط: Cherry Lane Lighting, York, Pennsylvania; Grays Ferry Triangles, Philadelphia, Pennsylvania; Cincinnati Street Food Festival, Cincinnati, Ohio
- پروژههای اجرایی در جوامع اقتصادی نامطلوب
در جوامعی که با مسئله فقر، جرم و یا فرسایش شهری روبرو هستند، پروژه های فضای عمومی میتواند به چالش کشیده شود- بخشی به این دلیل است که این پیشرفتها اغلب از نظر مطبوعاتی کم اهمیت ترند. با این حال، تأثیرات مکانسازی این مناطق میتواند وسیع و متنوع باشد، زیرا فضاهای عمومی ا کیفیت، که در آن گردهمآیی و بازی اغلب ضروری است، مورد نیاز میباشد. استراتژیهای LQC نه تنها مقرون به صرفه و انعطاف پذیر هستند، بلکه میتوانند اعضای جامعه را قادر به ایجاد نقش فعال در ایجاد و نگهداری فضاهای خود کنند.
مطالعه موردی:کیبب تیسهای اورپاناژ، اتیوپی
در سال 2012 یک زمین بازی جدید در خارج از خانهی کیبب تیسها در اتیوپی به عنوان بخشی از همکاری بین گروه طراحی اسپانیایی باسورما، دانشگاه آدیس آبابا، کارشناسان اسپانیایی و دانشجویان موسسه سروانتس ساخته شد. در طی ده روز، تیم طراحی و ساخت، یک سازه بازی با استفاده از اشیاء رها شده درون و در اطراف حیاط خلوت همراه با برخی از پالت چوبی و پارچههای محلی را بنا کرد. نصب لولهها از یک مجموعه الاکلنگ قدیمی، یک چارچوب با دوام را فراهم کرد، که در باقی سازه ظاهر شد. هنگامی که بناها و مخفیگاهها، پیادهروها و نردبانهای مختلف در مکان تکمیل شدند ، تیم ساخت، هر عنصر را با یک روکش جدید از رنگ زرد و آبی رنگ آمیزی نمود. این تلاش LQC ، مسیر را برای پروژههای متعدد دیگری هموار کرد: زمینهای بازی مشابه در ماپوتو، موزامبیک در سال 2013 و در مالابو، گینه استوایی در سال 2014 ساخته شدند. این رویکرد مکان-مبنا و متکی بر منبع محلی به منظور مکانسازی، برای جوامع با کمبود منابع، جهت خلق فضاهای عمومی مشترک با منظر خاص و پاسخ به نیازهایشان، ممکن است.
عکس ها از Basurama
سایر پروژه های مرتبط: The Alley Project, Detroit, Michigan; Mmofra Place, Accra, Ghana; Camden Building Heroes Skate Park, Camden, New Jersey; The RAINS Project, Sana’a Yemen
- پروژه های اجرایی با منابع محدود به شدت محدود
در بسیاری از جوامع، کمبود منابع و مواد اولیه میتواند به عنوان سختترین مانع موفقیت پروژههای مکانسازی به نظر برسد. با این حال، LQC روشهایی را برای تبدیل فضاهای عمومی بدون فراوانی منابع مالی مشخص میکند. بدون اتکا بر پیشبینی بودجه کلان، این پروژهها از مواد ارزان یا مقرون به صرفه استفاده میکنند و تمرکز اصلی بر ارائه برنامههای ارتقای کیفیت در هر فضا است.
مطالعه موردی: دنس –او-مت، کریسچرچ، نیوزیلند
در واکنش به زلزله عظیم نیوزلند در سپتامبر 2010، یک سازمان به نام Gap Filler، واقع در کریستچرچ، یک پروژه چشمگیر LQC را اجرا کرد. با زمین لرزه کریستچرچ ، منظر فضاهای خالی، کمبود فعالیتهای عمومی و خلع روحی ایجاد گردید، از اینرو، گروه محلی یک حزب حرکات موزون خودجوش را در یکی از فضاهای خالی شهر سازماندهی کرد. با ایجاد یک دستگاه «jukebox» از ماشین لباسشویی قدیمی و یک پخش کننده MP3، و سپس تنظیم بلندگوها در یک مرحله موقت، آنها «Dance-o-Mat» -محل برگزاری عمومی برای احزاب حرکات موزون خودجوش- را خلق کردند. این سایت به سرعت تبدیل به یک مقصد محبوب برای ساکنان شهر شد، و به زودی گروههای نمایش محلی سالسا و مربیان برای تمرین و برگزاری در آنجا گردهم آمدند. هر کس میتواند 2 دلار برای پخش موسیقی در جعبه سکه پرداخت کند و بر اساس این درآمد، Dance-o-Mat بیش از 600 ساعت سرگرمی در سه ماه اول عملیات خود (حدود هفت ساعت فعالیت در روز) عرضه میکند.
عکس بالا و پایین سمت چپ شهر کریستچرچ بر روی فلیکر. عکس سمت راست از Steel Wool بر روی فلیکر.
سایر پروژههای مرتبط: RUS Playground, Lima, Peru; Proxy, San Francisco, California; Autoparque, Lima, Peru; Greening the Rubble, Christchurch, New Zealand
- ایجاد یک ساختار مدیریتی (دوستان / مزایده ها / داوطلبان)
در LQC تلاشها در راستای موفقیت و مشارکت ذینفعان به اندازه عناصر فیزیکی پروژه اهمیت دارد. مشارکت موثر کمک میکند تا اطمینان حاصل شود که فضای عمومی میتواند در دراز مدت رشد کند و تأثیرات پایدار بر جامعه داشته باشد. هنگامی که ساختار مدیریت پروژه مکانسازی (بین سازمانهای اجتماعی، مزایدهها، سازمانهای شهری و داوطلبان محلی) به طور طبیعی ظاهر میشود، رویههایی به وجود میآید که منجر به رشد و حفظ سرمایهگذاری عمیقتر در این پروژه میشود.
مطالعه موردی: اتحادیه شیکاگو لوپ، شیکاگو، الی نویز، ایالات متحده آمریکا
اتحادیه شیکاگو لوپ، یک BID (یا آنچه که منطقه خدمات ویژهای در شیکاگو نامیده می شود) مرکز، از زمان شکلگیری اش در سال 2005، فعالیتهای مختلفی را عهدهدار بوده است. با بیش از 250 عضو از کسبه، سازمانها و افراد در مرکز تجاری شیکاگو ، اتحاد شیکاگو لوپ، برنامهریزی کارا را خلق و در طول سال مدیریت فضای عمومی را هدایت می کند. یک پروژه، به نام ACTIVATE، شامل یک سری مداخلات استراتژیک پاپ آپ و تاسیسات هنری است که از ماه مه تا اکتبر، کوچههای زیرزمینی را در مرکز شهر سازماندهی میکنند. برای این پروژهها، اتحادیه شیکاگو لوپ، با هنرمندان و موسسات محلی برای رویدادهای آزاد، با حمایت مالی صندوقهای SSA ، همکاری میکند. محبوبیت این رویدادها تا به حال تاثیر اقتصادی مهمی بر روی کسب و کار اتحادیه لوپ شیکاگو داشته است، که در طی این مجموعه حدود 400هزار دلار تولید شده است. فراتر از افزایش کسب و کار در مرکز شهر، این برنامه کمک میکند تا از استعدادهای محلی پشتیبانی شود و مردم را به تعامل و بازتصویرسازی از بسیاری از فضاهای عمومی نادیده گرفته شده ترغیب میکند.
سایر پروژههای مرتبط: The Uni Project, New York City, New York; V&E Greenline, Memphis, Tennessee; The Beach at Campus Martius, Detroit, Michigan; Cincinnati Street Food Festival, Cincinnati, Ohio
- خلق منظر(ساخت یادمان و ظرفیت)
بسیاری از برنامههای LQC به عنوان برنامههای بزرگتر عمل میکنند و پیشرفتهای موقت میتوانند به حمایتهای سیاسی و محبوب برای پروژههای بلند مدت کمک کنند. پروژههای اولیه نیز میتوانند به سرمایهگذاران نشان دهند که مشارکتهای آنها ارزش افزوده را برای محل دربرخواهد داشت و مسئولیتی در برابر جامعه محلی نخواهد بود. با این حال، بزرگترین مزیت پروژههای کمتر، سریعتر، ارزانتر به دلیل توسعه ارتباطات میان افراد و محیطشان است.
مطالعه موردی: مدلین، دایاس دی پلیا[1]، کلمبیا
در مدلین کلمبیا، تبدیل یک بلوار اصلی به فضای عابر پیاده به عنوان یک نمونه کلیدی از نحوه استراتژی های LQC میتواند مسیر را برای دیدگاههای گستردهتر شهری هموار کند. بین 26 نوامبر 2014 و 30 ژانویه 2015، گروهی از سازمان دهندگان دایاس دی پلیا (روزهای ساحلی) را به مثابه شیوهای برای معرفی بلوار به یک گونه جدیدی از مقصد اجتماع محلی میزبانی کردند. نوار آسفالت با شن و ماسه پوشیده و با گلدان های نخل، صندلیهای رنگ شنی و استخرهای بادی برای کودکان تکمیل و برای رویدادها شامل یوگا، دوزندگی ، فیلم، سخنرانی، دستفروشی و انواع تاسیسات هنری محلی برنامه ریزی گردید. علاوه بر سهم ساکنین از حس تعلق محلی و جایگاه آنها، دایاس دی پلیا مزایای سالیانه برای اقتصاد محلی را به بار میآورد. مشارکتهای متنوع پروژه میان آژانسهای شهر و صاحبان کسب و کار محلی به ایجاد یک پرونده قوی برای بودجه شهر و در نهایت به گسترش این طرح از طریق اداره شهرکمک کرد. گرچه کمپین، توسط سیاستهای هر سال انتخاباتی به تاخیر انداخته میشد، بنابراین قادر به ایجاد بازسازی طولانی مدت نبود، شهر تصمیمات LQC را برای پروژههای دیگری نیز، در اطراف مدلین اتخاذ کرد.
عکس از Días de Playa برروی فیسبوک
سایر پروژههای مرتبط: The Minhocao Freeway, Sao Paulo, Brazil; Días de Playa, Medellín, Colombia; Haenggung-Dong EcoMobility Festival, Seoul, South Korea; Market Street Prototyping, San Francisco, California; The Beach at Campus Martius, Detroit, Michigan
ظرفیت ساخت
- تسهیل آموزش
مداخلات کمتر، سریعتر، ارزانتر، محصول نهایی را کمتر مورد توجه قرار میدهند، و بیشتر مرتبط با توسعه یک فرآیند اشتراک مشارکتی هستند. ایجاد ظرفیت اجتماع محلی برای نوآوری مستلزم همکاری میان بخشها و رویکرد دستیابی به یادگیری و آزمایش است.
مطالعه موردی: منظر شهری، مومبای، هند
در مومبای، یک سازمان به نام “منظر شهری”، کارگاه های مشارکتی را با هدف بازسازی فضاهای عمومی شهر برگزار میکند و سپس این ایدهها را به عمل تبدیل میکند. از آنجا که تصویب مجوزهای دولتی در مومبای میتواند بسیار دشوار و وقت گیر باشد، منظر شهری با هدف قرار دادن بخش خصوصی، از این مانع جلوگیری میکند. این برنامه ایده خلاق را در این مجموعهها تشویق مینماید و هر مداخله یک مطالعه موردی در توسعه فضای عمومی پاپ آپ است. ساکنین که مایل به کمک هستند، میتوانند به «هکاتون مدنی» دو روزه بپیوندند، هکاتون محلی است که آنها میتوانند در یک سری کارگاههای آموزشی که توسط کارشناسان برنامهریزی، طراحی و املاک و مستغلات انجام میشود، شرکت کنند و از تلاشها در راستای احیای شهری فرا گیرند. در پایان جلسه، دیدگاه گروه به عنوان یک پروژه ساختاری عملی در یکی از قطعات خالی شهر پیادهسازی میشود.
عکسها از منظر شهری بر روی فیس بوک
سایر پروژههای مرتبط: Pop-up Rockwell, Cleveland, Ohio; Pop-up Mango, Chicago, Illinois; Market Street Prototyping, San Francisco, California; Better Blocks Hawaii, Honolulu, Hawaii
- سازماندهی فعالیتهای همافزا
اغلب مداخلات LQC جهت خلق تغییرات بلند مدت در یک مکان زمان میبرد. این فرایند نیازمند همکاری دقیق بین مولفههای چندگانه میباشد. پروژههای موفق باید تعادل ظریف بین مولفههای فیزیکی مانند سازمان فضایی و چیدمان فضایی؛ فرآیند و پیاده سازی؛ همکاری بین شرکا و ذینفعان و ایجاد برنامه های کیفیت در فضا را درک نمایند.
مطالعه موردی: یانگ سلبریت، تورنتو، کانادا.
در سال 2011، کریین وانگ ام، مشاورین بخش 27 تورنتو، معماران KPMB و مشاوران گرینبرگ تدوین چشم انداز توسعه آینده این منطقه، دستورالعملهای توسعه و طراحی دقیق را سفارش دادند. این گزارش که در ماه ژوئن منتشر شد، کاهش خطوط سواره برای بهبود تجربه عابران پیاده در خیابان یونگ را توصیه کرد که این امر الهام بخش رویداد «Celebrate Yonge» در تابستان 2012 بود. ارتقا مرکز تجاری شهر یونگ (BIA)، با فعالیت بیش از 600 فروشگاه خرده فروشی و 150 بار و رستوران در پرترافیکترین کریدورهای پیادهی کانادا، به ایجاد یک طرح منسجم برای این رویداد کمک نمود. این طرح نیازهای جامعه محلی را در مقایسه با پیشنهادهایی برای اندازهگیری تأثیر منفی بر ترافیک، حمل و نقل، مدیریت زباله، خدمات اورژانسی و تحویل تجاری متعادل ساخت. همزمان با شورای مشاوران وانگ تام که به دنبال این تلاشها بودند، شورای شهر پیشنهاد BIA را با بسته شدن بخش جزئی از خیابان یونگ به مدت یک ماه از تاریخ 17 اوت تا 16 سپتامبر 2012 از تصویب گذراند.
برای این رویداد، برنامهریزان چهار بلوک را به یازده منطقه متمایز تقسیم کردند، که شش بلوک را به عنوان محدودهی برنامه موقت و بخشهای محافظت شده با جعبههای کاشت برای ایجاد فضای پیاده جدید در نظر گرفتند. جعبههای کاشت نیز ابزار همکاری با شرکتهای حرفهای طراحی باغ شدند که با عنوان “بهترین نمایش عمومی» رقابت میکنند. این تمها به تمایلات گشت و گذار گوناگون کمک نمودند و فعالیتهای همجوار پیشنهاد ویژهای برای بازدیدکنندگان «Celebrate Yonge” ارائه دادند. توسط تلاشهای سازمان داده شده و ذینفعان متعدد، حامیان خیابان یونگ، توانستند به شیوههای گوناگون مشارکت داشته باشند و این پروژه نقطه عطفی در جنبش خیابانهای قابل سکونت در یکی از شلوغترین شهرهای کانادا بود.
عکس های Celebrate Yonge بر روی فیس بوک
سایر پروژههای مرتبط: NoHo Plaza, Los Angeles, California; Tashmoo Biergarten, Detroit Michigan; Museum of Image and Sound installation, São Paulo, Brazil; Livable Laneways Project, Vancouver, British Columbia ; MEMShop/ALTShop, Memphis, Tennessee
- پیوستن پروژه به بهداشت عمومی
بسیاری از کشورهای جهان در معرض اپیدمی عمده چاقی و بیماری های مزمن قرار دارند و این مسائل ناشی از فقدان فضاهای عمومی امن برای فعالیت های جسمی و همچنین دسترسی نامناسب به غذای سالم است. همراه با سهم فضاهای عمومی در رشد اقتصادی جوامع، این فضاهای فراگیر که در آن همه مردم احساس امنیت و آرامش میکنند، به ویژه برای کسانی که در مناطق شهری شلوغ یا سکونتگاههای غیر رسمی زندگی میکنند، به منظور سلامت جسمانی و اجتماعی ساکنان با اهمیت میباشند. همانطور که مطالعات متعدد نشان میدهد، زمانی که مردم بیشتر در فعالیت های عمومی شرکت کنند و همسایگان خود را بشناسند، میزان جرم و جنایت کاهش مییابد. وقتی مردم حس مالکیت و حضور اجتماع محلی را در شهرشان درک نمایند، احتمال بیشتری دارد که بیشتر از خود و محیط شان مراقبت نمایند.
مطالعه موردی: پیاده [شهر شما]
دانشجویان معماری منظر دانشگاه مت تاماسولو، در سال 2012 کمپین پیاده [شهر شما] را در رالی[2] در کارولینای شمالی، به مثابه شیوهای برای ارتقاء قابلیت اشتیاق در جامعه و افزایش سلامت و ایمنی مدنی راه اندازی کردند. این پروژه شامل اعلان 27 علامت پلاستیکی موجدار به قطبهای نور در سه تقاطع مختلف در رالی با گزینهای برای دانلود مسیرهای مناسب برای پیادهروی، بود که هر کدام نشان میدهد که چه مدت طول میکشد تا پیاده به مقصد بعدی برسیم.
نه تنها این نشانههای مسیریاب کمک میکند تا تصورات غلط مربوط به فاصله واقعی بین مقصدهای مختلف محلی کنار گذاشته شود، بلکه مسافرین را ترغیب میکند تا مکانهای جدید را کشف کنند – آنها ممکن است مسیری را پیدا کنند که فقط نیازمند دوازده دقیقه پیادهروی تا پارک یا مکان تفریحی ناشناخته باشد. این تلاش ساده LQC یک موفقیت فوق العاده بود – تلاشی که نه تنها منجر به تغییر در سیاست عمومی شد، بلکه گفتمان جدیدی را درباره سلامت جامعه و آینده شهر بنیان نهاد. از آن زمان تا کنون تعداد زیادی از این نتایج در شهرها در سراسر جهان وجود داشته است و در سال 2015 بنیاد Knight بودجه توسعه وب سایت Walk)Your City) را تامین کرد که شامل ابزارهایی برای پیادهروی قابل بارگیری است که بازدیدکنندگان میتوانند این علائم آزمایش شده را برای مداخلات کوچک مقیاس در جوامع شان سفارشی کنند.
عکسهای چپ از Walk [شهر شما] بر روی فیس بوک. عکس راست از Creative Santa Fe
سایر پروژههای مرتبط: Raahgiri Day DIY Crosswalk, New Delhi, India; LA Green Grounds Gardens, Los Angeles, California; Dekalb Market, Brooklyn, New York; Shade Stands, Kampala, Uganda
[1] Días de Playa
[2] Raleigh